Porrtidningarna måste bort från de butiker och mackar som det statliga bolaget Posten har valt att samarbeta med. Kvinnor skall inte behöva mötas av sexistiska tidningar och filmer när de skall göra postärenden. Men de kvinnor som protesterar får bara till svar att de kan välja något annat postställe. Det är könsdiskriminering, skriver bland andra Ebba Witt-Brattström, AnnBritt Grünewald, Ursula Berge och Margareta Garpe på DN Debatt på den internationella kvinnodagen.
Sverige vill gärna berömma sig av att vara ett jämställt land. Men det rimmar illa med att det statliga bolaget Posten tillåts välja samarbetspartners som säljer filmer och tidningar med bland annat så kallad fistfucking och rubriker som går ut på att tjejen ska läxas upp i ”Jakten på den perfekta avsugningen”. Hur kan ett statligt bolag välja sådana samarbetspartners? Vi som undrar är postkunder som reagerat på porrutbudet hos Postens samarbetspartners – Ica-butiker, jourbutiker, pressbyråer och bensinmackar.
Sexismen är så normaliserad att det tycks svårt att få gehör för att den överhuvudtaget är ett problem. Vi vill dock göra en jämförelse och ber dig tänka dig in i följande situation: du är svart eller jude och går för att hämta ditt paket på posten. Hos Postens samarbetspartner möts du av glansiga tidningsomslag föreställande värsta tänkbara nidbilder och stereotyper av svarta eller judar. Bilderna är i stil med den numera bortplockade Fazerpojken eller nazistbilder där storleken på judars näsor alltid överdrivs.
Tidningarnas framsidor är täckta med rubriker som: ”Sveriges största näsor” , ”De har tjockast läppar i Europa”, eller ”De är lydiga och gör allt du ber om”. Ett sådant scenario är otänkbart i Sverige. Trots den rasism som finns är just detta något som varken judar eller svarta riskerar att utsättas för hos en samarbetspartner till ett statligt bolag. Etniska grupper omfattas nämligen av lagen om hets mot folkgrupp.
En grupp människor som däremot inte räknas som ”folk” i den bemärkelsen är kvinnor. Kvinnor tvingas dagligen möta stereotypa, groteska och förnedrande kvinnobilder som, om de gällt en annan grupp, kunde ha klassats som hets mot folkgrupp. Avklädda kvinnor ställda i positioner som signalerar ”kom och sätt på mej” är enligt vår mening lika ovärdigt som om man skulle pryda tidningsomslag med bilder av svarta människor fasttjudrade med ring i näsan, eller stereotyper av ”den girige juden”.
Det dessa tre bildtyper har gemensamt är att de alla vittnar om förnedring och förakt. Det som skiljer dem åt är att förnedringsbilderna av kvinnor är lagliga. Den enda förklaring vi kan hitta till att det ena är tillåtet medan det andra är förbjudet, är heterosexuella mäns överordnade ställning i samhället. När det gäller förnedring av etniska grupper saknas ett starkt sexuellt incitament.
Män blir inte sexuellt upphetsade av etnicitet på samma sätt som de blir av kön, etnicitet går alltså inte att exploatera i samma utsträckning. Rätten att exploatera kvinnor tycks däremot närmast helig och djupt känslomässigt laddad för många män. Erfarenheter från prostitutionsdebatten visar att män som i andra frågor ger ljumt eller inget stöd för kvinnors rättigheter kan vara desto snabbare att försvara kvinnors och flickors rätt att sälja sina kroppar.
I ett samhälle där gruppen män är överordnad gruppen kvinnor formas mäns och kvinnors sexualitet grovt sett så att män har rätt att ta för sig, medan kvinnor lärs, och förväntas stå ut med, att vara objekt. Till detta kommer en ekonomisk faktor: män är beredda att betala, och betala ganska mycket, för att få sina onaniobjekt.
I detta sammanhang tycks det som om ”den jämställda staten Sverige” ställer sig på männens sida och ger dem rätt att exploatera kvinnor. Hur ska man annars förstå att många av postombuden tillåts sälja porr? Posten är ett statligt bolag, men inga som helst jämställdhetshänsyn tycks ha tagits då detta statliga bolag valde sina partners.
Vad är det då för kvinnosyn statens samarbetspartners förmedlar genom sitt porrutbud? Listan över kvinnoförnedrande exempel hos postombuden går tyvärr att göra lång, men låt oss se på något exempel: Till en del tidningar medföljer porrfilmer på köpet. På omslaget till en sådan film syns titeln ”Extreme Pain 2” och en bild av en kvinna som har en knytnäve uppkörd i slidan.
På filmens omslag finns också bilder av kvinnor som man får veta är ”skandinaviska slampor”. Dessa unga kvinnor penetreras på olika sätt, och texten upplyser om att en av slamporna ”gärna tar satsen i ansiktet”, en annan ”låter två killar knulla henne rejält” och så vidare. Inne i själva tidningen finns reklamreportage om prostituerade i olika städer, till exempel får man av rubrikerna veta att ”Här är allting tillåtet” och ”I Amsterdam ler hororna och det kostar inget extra”.
Enligt svensk lag är det ett brott att köpa ”sexuella tjänster”. Hur kan ett statligt bolag välja samarbetspartners som uppmuntrar, ger prisupplysningar och gör reklam för mäns köp av kvinnor?
Några frågor vi ställer till staten är: hur hade ni agerat om detta inte gällt kvinnor, utan till exempel svarta eller judar? Hade ni anlitat samarbetspartners som säljer rasisttidningar lika förbehållslöst som ni anlitar samarbetspartners som säljer sexisttidningar? Varför är inte kvinnors integritet lika väl värd att skydda som olika etniska gruppers?
Vi kräver: lika lite som människor med utländsk bakgrund ska behöva möta tidningar med rasistiska omslag och budskap, lika lite ska kvinnor behöva möta sexistiska tidningar och filmer hos ett statligt bolags utvalda samarbetspartners. Att täcka för tidningarna och filmerna hjälper lika lite som att täcka för rasistiska tidningar, eller gömma undan miljöfarliga produkter så att de miljömedvetna konsumenterna inte ser dem. De rasistiska respektive sexistiska budskapen finns där ändå.
Kvinnor som protesterar mot porren hos statens samarbetspartners får inte annat gehör än att de uppmanas skaffa poste restante-adress för paketutlämning eller välja något annat utlämningsställe beläget längre bort. Detta menar vi är ett missgynnande från det statliga bolaget Postens sida, samt könsdiskriminering av kvinnor som upplever det som ovärdigt att hämta sin post i butiker som säljer porr. Könsdiskriminering bland annat därför att det är kvinnor, inte män, som utgör objekten.
Vår utgångspunkt är: rasism och sexism är lika illa. När ska staten börja ta sexismen på allvar och kräva att samarbetspartners till statliga bolag är lika fria från sexistisk som rasistisk propaganda?